منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

آموزش آردوینو قسمت دوم شروع زبان برنامه نویسی

آموزش آردوینو قسمت دوم

در آموزش قبل در مورد آردوینو اطلاعاتی را به دست آوردیم. حال می خواهیم شروع به برنامه نویسی بر روی آن کنیم. آردوینو دارای زبان های برنامه نویسی زیادی است مانند بیسکام، کدویژن، برنامه خود آردوینو و … .

برای کسانی که تازه کار هستند برنامه خود آردوینو توصیه می‌شود زیرا آسانی بیشتری دارد و به زبان انسان نزدیکتر است. البته زبان برنامه‌نویسی آردوینو محدودیت‌هایی را نیز دارد اما اشکالی در کار ما ایجاد نخواهد کرد.

برای استفاده از برنامه آردوینو دو حالت وجود دارد:

1- دانلود، نصب و استفاده از برنامه 

2- استفاده آنلاین از برنامه آردوینو

من گزینه یک را به شما پیشنهاد می دهم زیرا دردسر های آن کم تر است.

  نکته:در هنگام نصب آردوینو حواستان باشد تا درایور آردوینو همراه با آن نصب شود وگرنه کامپیوتر شما آردوینو را نخواهد شناخت. برای بعضی از آردوینو ها نیز درایور آن همراه با برنامه نصب نخواهد شد.

 پس از باز کردن برنامه آردوینو باید پورت usb که آردوینو خودرا به آن وصل کرده اید ، مدل آردوینو و آیسی آن را انتخاب کنید.

انتخاب آردوینو

انتخاب نوع آردوینو

انتخاب پورت

کامپایلر

 برای این که بفهمید کدام com را انتخاب کنید مانند زیر عمل کنید:

 تنظیمات اولیه و پیدا کردن com مورد نظر

1-وارد properties مای کامپیوتر شوید

2-زبانه ی Hardware را انتخاب کنید.

3-وارد Divice manager شوید و در آن جا پورت com مرتبط را پیدا کنید.

در بالای صفحه دو گزینه مهم را مشاهده خواهید کرد:

1- بررسی برنامه(Verify)

۲ ریختن برنامه داخل آردوینو (Upload)

گرافیک برنامه آردوینو

 با استفاده از قسمت بررسی برنامه می توانید بفهمید که آیا برنامه خود را درست نوشته اید یا خیر. با کلیک بر روی گزینه ریختن برنامه نیز برنامه به داخل آردوینو یا هر بردی که برنامه آردوینو بشناسد ریخته خواهد شد.

 حال به سراغ نوشتن برنامه می رویم. برنامه ما دارای دو بخش اصلی خواهد شد.

 1-(void setup) : کارهای که آردوینو تنها یکبار انجام خواهد داد مانند تعیین پایه ها به صورت خروجی یا ورودی، شروع کار کتاب خانه ها، تنظیمات اولیه و… .

2-(void loop): کارهاییی که آردوینو باید در یک حلقه بی نهایت انجام دهد و اگر از آن حلقه خارج شود وارد حالتی به نام هنگ خواهد شد و کار هایی را انجام خواهد داد که مورد رضایت ما نیست.در این حلقه کارهایی مانند صفر و یک کردن پایه ها، فرستادن اطلاعات با پورت سریال، خواندن سنسورها، نمایش تصویر بر روی ال سی دی، کم و زیاد کردن متغیرها و … انجام خواهد گرفت.

ساده ترین پروژه‌ای که می توان با آردوینو انجام داد چراغ چشمک زن است برای این کار نیازمند یادگیری سه دستور هستیم

1-pinMode

 با استفاده از دستور بالا می توان هر پایه از آردوینو را به عنوان ورودی یا خروجی تعیین کرد در مثال زیر ما پایه پنجم را به عنوان خروجی تعیین کردیم تا آن پایه را به ال ای دی مورد نظر وصل کنیم.

pinMode(5,OUTPUT);

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

2-digitalWrite(5,HIGH)

با استفاده از این دستور می توان پایه مورد نظر را به صورت یک یا صفر درآورد. برای یک کردن از HIGH و برای صفر کردن از LOW استفاده می کنیم.

 در مثال زیر از آنجایی که پایه پنجم را به عنوان خروجی تعیین کرده بودیم به همین خاطر پایه ۵ را به صورت یک درآوردیم.

digitalWrite(5,HIGH)

3- delay

 دستور بالا برای ایجاد توقف در برنامه استفاده می شود. هنگامی که از این دستور استفاده می کنیم، تا وقتی که مدت زمان داده شده به این دستور که بر حسب میلی ثانیه هست نگذرد برنامه ادامه پیدا نخواهد کرد.در برنامه ما از این دستور می توانیم برای فاصله های بین یک و صفر شدن پایه پنج استفاده کنیم.

delay(500);

 بعد از نوشتن این دستور باید دوباره پایه ی پنجم را صفر کرده و سپس دوباره از دستور دیلی استفاده کنیم با تغییر دادن مدت زمان های دیلی چراغ های چشمک زن متفاوت می توانید بسازید.حتی می توانید چند پایه بیشتر را تحت کنترل گرفته، با یکدیگر هماهنگ کرده و چراغ های چشمک زن زیبا تری بسازید.

محمد حسین حقیقی وب‌سایت

یک نظر

  • sadra haghighi گفت:

    سلام.
    عالی

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *